FILM: |
|
Hvilke sjangser tar man ikke når webmasteren er innvolvert i en ny film? Jo da går man på filmpremiere selv om det er fredag den 13., beinkaldt med minst minus 10 og er på en oppadgående whiskykurve. |
FOTBALL: |
|
Det er vinter, det er kaldt og det er godt... Oppover holka fra Sofienbergparken, forbi Freia/Kraft og Grüner IL og bort til Grünerløkkas Hus og det er 5 på 9 om kvelden den 11. januar 2009. Hva hører vi, jo elektrisk stemning og høye rop. Og vi er bare ved krysset ved ishåkkihallen. Jeg er allerede i godt obssessionfanzine.com 1årsstemning og vet at dette er dagen. Har hatt den før, da jeg vant en pris på Kortfilmfestivalen samme dag som Norge moste Brasil i VM for 11 år siden (hmmm 11 er nummeret her, eller 1 satt etterhverandre to ganger). Da sa jeg i et seiersintervju på radio før kampstart at hvis jeg greier å vinne på denne festivalen ja så knuser Norge Brasil. Vi er da underdogs og liker (nei elsker!) å mose undenifra... Nok om det... |
FILM PÅ KINO: |
|
En intens og besettende voldelig thriller i mørk utgave fra Spania. Oppdelt i forskjellige deler, fortalt av forskjellige karakterer, sirkler filmen etterhvert rundt en liten spansk landsby i ødemarken. Vi blir presentert for en særdeles lite tiltalende omreisende støvsugerselger og faenskapen begynner. Filmen er rå og direkte i skildring av stump vold og flere sjokk venter deg i kinomørket. Det er en sitrende spenning hele tiden og flere tilfeldigheter og misforståelser får Solsikkenes Natt til å fremstå som en svart moderne psykologisk thriller. Samtidig er det vakker malerisk natur som er filmet i fullt dagslys, så den spanske landsbygda fremstår som innbydende og frodig. Dette gir et ekstra preg av uhygge til handlingen. Korrupt lokalpoliti skildres og den marerittaktige stemningen slipper ikke taket. Dette er en riktig sommergyser. Se den. |
KUNST: |
|
Ray K. Metzker er en av de store i amerikansk fotografi. I 50 år har Metzker, som er født i 1931 i Milwaukee, Wisconsin reist omkring i USA og Europa med kameraene sine. Han har hele tiden eksperimentert med sort/hvit fotografiet. Urbane stemninger og byrom har inspirert han hele veien, og motiver fra gatene i Chicago og Philadelphia går igjen i bildene hans. Metzker har undervist i fotografi ved flere skoler, noe som også har gitt han mulighet til å reise i Europa og undervise og fotografere. Han har tatt bilder i Portugal, Spania, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Hellas og Italia. Denne retrospektive utstillingen i Horten som varer helt til søndag 5. oktober er produsert av Musèe de l'Elysèe i Lausanne, Sveits, og presenterer for første gang Metzkers omfattende verk for et europeisk publikum. Utstillingen er et samarbeid med Laurence Miller Gallery i New York. Over 180 vintage fotografier (årgangskopier) er presentert. Metzker er en livlig kar og han fortalte entusiastisk og underholdende på åpningen 1. juni. Han hadde omvisning gjennom hele utstillingen med bistand fra en representant for Laurence Miller galleriet. Her er fotografier fra 1956 til 2000 tallet så det er mye å fordype seg i. For å sitere Metzker: Prelude (1956-59) "Jeg trenger ikke eksotiske steder for å bli stimulert. Nyansene oppstår i det kjente." Fra serien Chicago Loop. Symphony (1985-95) "I alle retninger så jeg et blondeliknende klede av blader og greiner." Fra seriene Earthly Delights og Moab, Utah. Her hadde Metzker bl.a latt seg inspirere av en tur til Toscana, Italia med sin tilkommende kone. Bilder av tett skog, trær og kvister. Så oppfordringen min er enkel. Ta deg en tur til Preus Museum i Horten i sommer! |
KUNST: |
|
Leif Preus har rundet 80 år og åpnet søndag en retrospektiv utstilling over sitt lange liv som fotograf. Han er den fotograf i Norge som har gjort seg mest gjeldende innen alle stilarter og teknikker. Drevet Preus fotobutikk kjeden og startet Preus Museum. En mentor og stilskaper innen norsk fotografi og fototeknikk. En bauta innen norsk kultur. Preus Museum arrangerer jevnlig gratisturer til Horten med tur/returbuss fra Oslo. Så også denne søndagen. Preus holdt selv en lengre tale om livet med foto. Det var veldig underholdende og det viste seg at mannen er en skikkelig entertainer! Flere artige historier og et livlig kroppsspråk ble levert på rekke og rad. Som da han som nyetablert fotograf på 1960 tallet fikk i oppdrag å fotografere Motorfabrikken ved Horten Verft AS. Eller fra hans 8 år lange periode i Marinen hvor han fotograferte ombord i krigsskip. Hans skildring av møtet med barnestjernen Lille Grete var underfundig og spennende, samtidig som du på veggene kunne se fotografier av bl.a Rolv Wesenlund som ung jazzmusiker. Det var godt fremmøte på åpningen og mange ringrever fra kulturlivet i Horten var å se. Ellers var det flere klassiske Wilse fotografier utstilt. Mannen som fra slutten av attenhundretallet formelig fotograferte Norge. Det er også den permanente utstillingen Teknikk og estetikk (til 5. oktober) fra museets samlinger. Vel verdt å få med seg. Nok en strålende søndag på Preus Museum ble det. |
KUNST: |
|
Galleri Ramfjord åpnet Avdeling III, sitt nye galleri i Schwensensgate 1 på St. Hanshaugen lørdag 8. mars med party og DJ! Ingen ringere enn DJ Strangefruit stilte, ved siden av utstillerne Espen Eiborg og Andrew Barton. Masse folk var det, og meget høy stemning! Mye vin og usedvanlig fengende ambient house fra veterankusk Strangefruit. Dette er det tredje galleriet Elisabeth Ramfjord åpner i samme område. Espen Eiborg hadde store maleri/fotocollage av unge kvinneansikter. Vakkert og rampete på samme tid. De store flatene i bildene gir et monumentalt inntrykk av vakre kvinneansikter. Trollbindende. Skulptur er uttrykket til Andrew Barton. Spesielt en vegginstallasjon med dukkelignende ansikter fanget min interesse. Det var selvfølgelig masse flotte damer på utstillingen, det var jo kvinnedagen! Stemningen ble etter hvert så høy at noen ikke kunne dy seg. De måtte bare danse. Strangefruit rocket bra. Den mannen får det til å krible i beina! En kjempekveld var det. En meget vellykket åpning av et nytt galleri. |
FILM PÅ KINO: |
|
En herlig og varm film dette fra et koselig miljø rundt en frisør/skjønnhetssalong i Beirut. Vi følger kvinnene som jobber der og deres forhold til menn og beilere i et intimt, sommerlig og ikke minst humoristisk skjær. De koker karamell og bruker det til hårfjerning. Noe som fortoner seg ganske smertelig for de som får den klebrige tykke massen smurt på kroppen, for deretter å bli rykket av. Dette er en komedie man blir glad av. Særlig fordi man kommer så nært innpå karakterene i handlingen. Damene lever i et fellesskap både på jobb i salongen, og når de henger sammen på fritiden. Mange pussige episoder intreffer, spesielt en gammel kone, som er en slektning, åpner latterdøra på vid vegg. Hun går i gaten utenfor salongen og feier fortauet, og begynner å samle inn parkeringsbøter fra biler. Når en politimann kommer påstår hun at bøtene hun står med i hendene er brev fra hennes forlover. En skrullete gammel dame med en hissig pipende stemme som frekventerer salongen så ofte at ungjentene med jevne mellomrom rett og slett låser henne inn på kottet for å slippe unna maset. Det er mye forelskelse og kjærlighet i luften hele tiden, og regissør Nadine Labaki, som også har en sentral rolle i filmen, skildrer dette på en intens og søt måte. Filmen er befriende fri for krig og elendighet i Libanon. Vi følger heller en flokk mennesker i deres intime hverdag med gleder og sorger. Her er det definitivt snakk om mest gleder! En herlig film for våren som er i anmarsj! Se den når den kommer på kino. Arthaus er her med vinneren fra Film fra Sør 2007 og Libanons Oscar bidrag. Nadine Labaki er fra tidligere en av araber verdenens største musikkvideo regissører. |